Με υψηλές απαιτήσεις

H σκάλα είναι αναπόσπαστο μέρος οποιουδήποτε οικοδομήματος. Οι περισσότερες μονοκατοικίες είναι κτισμένες σε δύο επίπεδα, έτσι η σκάλα είναι ένα απαραίτητο και συχνά βασικό διακοσμητικό στοιχείο του χώρου.

Σε πολυώροφα κτίρια η σκάλα είναι το κύριο μέσο πρόσβασης στους διάφορους ορόφους. Ακόμα και σε οικοδομήματα που είναι θεωρητικά κτισμένα σε ένα επίπεδο, όλο και σε κάποιο σημείο θα υπάρχει έστω και μια μικρή σκάλα. Από τη βεράντα στην αυλή, από το δρόμο στην είσοδο κ.λ.π. Η θέση της σκάλας, σαν βασικό δομικό στοιχείο, είναι καθοριστικής σημασίας για το κτίριο και το χώρο, καθώς επίσης το είδος και ο τρόπος κατασκευής της.

Τα βασικά στοιχεία μιας σκάλας είναι: Τα σκαλοπάτια, η κλίση της, το μήκος και το πλάτος της, η αρχή και το τέλος της, η κουπαστή και το κιγκλίδωμα της. Οι πρώτες σκάλες που κατασκευάστηκαν ήταν φτιαγμένες από πέτρα. Μετά ακολούθησαν οι ξύλινες σκάλες και αργότερα οι μεταλλικές και από σκυρόδεμα. Μια σκάλα σήμερα μπορεί να είναι κατασκευασμένη από όλα τα προηγούμενα υλικά όπως ξύλο, μέταλλο, πέτρα, μπετόν, ή συνδυασμό δύο ή και περισσότερων υλικών.

Οι σκάλες από μπετόν επενδύονται συνήθως με μάρμαρο, γρανίτη, κεραμικό ή ξύλο. Έχουν επίσης το πλεονέκτημα ότι μπορούν να κατασκευαστούν σε οποιαδήποτε μορφή και σχήμα και συχνά μας δίνουν εντυπωσιακά αποτελέσματα. Η αναλογία της κλίσης της σκάλας, η σχέση δηλ. πατήματος και ύψους, καθορίζει την άνεση και την ασφάλεια της σκάλας.

Το συνηθισμένο ύψος ενός σκαλοπατιού για άνετη χρήση είναι 15-18 εκ. Όταν ο αριθμός των σκαλιών είναι μεγάλος, τότε κάθε 13 ή 14 σκαλοπάτια κατασκευάζεται ένα πλατύσκαλο, που πρέπει να έχει πλάτος τουλάχιστον όσο το πλάτος της σκάλας. Κατά την περίοδο του Μεσαίωνα οι σκάλες ήταν στενές και άχαρες, χωρίς να τους αποδίδεται ιδιαίτερη σημασία. Ο σκοπός που επιτελούσαν ήταν καθαρά πρακτικός, να μεταφέρουν τον χρήστη από το ένα επίπεδο στο άλλο. Κατά την περίοδο της Αναγέννησης, η σκάλα αναβαθμίστηκε τόσο πολύ στα ιταλικά αριστοκρατικά παλάτια, ώστε κατάληξε να είναι το σημαντικότερο και πιο εντυπωσιακό κομμάτι του κτιρίου.

Στην εποχή δε του Μπαρόκ, η σκάλα καθόριζε την πολυτέλεια και τη μεγαλοπρέπεια του κτιρίου. Κατασκευαζόταν περίπλοκα και όσο πιο περίτεχνα μπορούσε ο τεχνίτης να την κάνει, έτσι ώστε να εντυπώνεται στην προσοχή κάθε επισκέπτη.

Η σκάλα είναί σίγουρα ένα καθοριστικό διακοσμητικό στοιχείο του χώρου. Γι’ αυτό άλλωστε πρέπει όταν σχεδιάζουμε μια σκάλα, να έχουμε καλά στο νου μας το χώρο στον οποίο θα τοποθετηθεί. Όσο όμορφη κι αν είναι μια σκάλα δεν μπορεί να αναδεικτεί αν βρίσκεται σ΄ένα πολύ μικρό ή πολύ μεγάλο για τις διαστάσεις της χώρο. Επίσης πρέπει να δένει και με το χαρακτήρα του χώρου στον οποίο βρίσκεται.

Το σημείο που θα τοποθετήσουμε τη σκάλα πρέπει επίσης να μελετηθεί καλά, ώστε να μην εμποδίζεται η λειτουργία του δωματίου. Πολλές φορές π.χ. η σκάλα τοποθετείται στο χολ, κοντά στην είσοδο. Αν όμως ο χώρος αυτός είναι μικρός και στενός θα ήταν το λιγότερο αφελές να κατασκευάσουμε μια ελικοειδή σκάλα με σκαλιστά κάγκελα από μαντέμι, όσο όμορφη και να είναι. Στην περίπτωση αυτή θα ταίριαζε μια συνηθισμένη διπλή σκάλα, τοποθετημένη σε κάποιο τοίχο ή γωνιά ώστε να μην ενοχλεί οπτικά και να παρέχει και τον απαιτούμενο χώρο από κάτω, που θα μπορεί να χρησιμοποιηθεί σαν αποθηκευτικός χώρος ή αποχωρητήριο ξένων ή γκαρνταρόμπα.

Η σκάλα για τη σοφίτα, αν η σοφίτα χρησιμεύει μόνο σαν αποθηκευτικός χώρος, μπορεί να είναι μια πτυσσόμενη ανεμόσκαλα που κρύβεται σε καταπακτή όταν δεν χρησιμοποιείται και δεν καταλαμβάνει καθόλου χώρο.

Η κουπαστή και το κιγκλίδωμα της σκάλας δίνουν την τελική εικόνα στην παρουσίαση της. Έτσι η επιλογή τους είναι σημαντική για την αρμονία και την οπτική ισορροπία της σκάλας και της γενικής εικόνας του χώρου.

Η κουπαστή κατασκευάζεται συνήθως από ξύλο γιατί η υφή του είναι απαλή και ζεστή και η επαφή του με το χέρι  είναι ευχάριστη. Υπάρχουν όμως περιπτώσεις, σε μοντέρνες κατασκευές από γυαλί και μέταλλο, όπου η κουπαστή γίνεται από stainless steel.

Για το κιγκλίδωμα μπορούμε να βρούμε πάρα πολλές επιλογές στη μορφή και το σχέδίο του. Μπορεί να είναι κάτι μοναδικό, σχεδιασμένο από το διακοσμητή μας, ή μια επιλογή από την τεράστια ποικιλία σχεδίων που κυκλοφορούν έτοιμα στο εμπόριο, από μαντέμι, αλουμίνιο, ξύλο και άλλα υλικά.

Όσον αφορά το υλικό επένδυσης των σκαλοπατιών πρέπει να είναι ένα υλικό ανθεκτικό και διαχρονικό. Συνήθως χρησιμοποιείται το μάρμαρο, ο γρανίτης, η πέτρα, το κεραμικό και το σκληρό ξύλο.

Μπορεί ακόμα να επενδυθούν και με συνθετικά υλικά όπως λινόλεουμ, καουτσούκ, φελλό ή και μοκέτα. Για να έχουμε τώρα μια ασφαλισμένη σκάλα πρέπει να ξεκινήσουμε από τον σχεδιασμό της.

Πρέπει δηλαδή να τηρηθούν τα σωστά ύψη και πλάτη για τα σκαλοπάτια και την κλίση της σκάλας.

Πρέπει να αποφεύγουμε τις πολύ στενές και πολύ απότομες σκάλες, αλλά κυρίως να αποφεύγουμε να δημιουργούμε σκαλοπάτια με πολύ στενό πάτημα. Κυρίως όταν η σκάλα είναι κυκλική ή ημικυκλική ή ελικοειδής, πρέπει να δώσουμε μεγάλη προσοχή στο στενότερο σημείο των σφηνοειδών σκαλοπατιών της, που δεν πρέπει να είναι στενότερα από 10 εκ. Όσον αφορά την τοποθέτηση χαλιού πάνω στη σκάλα, πρέπει πάντοτε να στερεώνεται με τις ειδικές μπάρες στο βάθος κάθε σκαλιού, για να αποφεύγονται τυχόν δυστυχήματα. Το ύψος του κιγκλιδώματος ορίζεται περίπου στα 85 – 90 εκ, για ασφαλές κράτημα κατά την ανάβαση και κατάβαση.

Αν στο σπίτι έχουμε μικρά παιδιά, καλό είναι να προνοήσουμε για ένα προστατευτικό κάγκελο, στο πάνω και στο κάτω μέρος της σκάλας.

Ένα άλλο βασικό σημείο για την ασφάλεια της σκάλας είναι και ο φωτισμός της. Η σκάλα πρέπει να φωτίζεται το ίδιο καλά κατά τη διάρκεια τόσο της ημέρας όσο και της νύκτας. Πρέπει ο φωτισμός που θα χρησιμοποιήσουμε να είναι ξεκούραστος, κανονικής έντασης και χωρίς αντανακλάσεις.

Εννοείται βέβαια ότι πρέπει να υπάρχουν ηλεκτρικοί διακόπτες αλε ρετούρ στην αρχή και το τέλος της σκάλας.

Η σκάλα είναι λοιπόν ένα στοιχείο που καθορίζει τη διακόσμηση του χώρου του. Μια πρόκληση για κάθε διακοσμητή και αρχιτέκτονα. Αξίζει τον κόπο να ασχοληθούμε λίγο περισσότερο μαζί της για να βγάλουμε το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα που ταιριάζει στον συγκεκριμένο χώρο που θέλουμε να την χρησιμοποιήσουμε και όχι να αρκεστούμε σε αντιγραφές και μιμήσεις από παραδείγματα που μπορεί μεν στο δικό τους χώρο να φαίνονται υπέροχα, αλλά δυστυχώς για τον δικό μας να είναι ένα εντελώς ξένο στοιχείο.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

ΔΗΜΟΦΙΛΗ